Lettere kropp (avsluttet)
E-læring i kosthold, mosjon og helse for mennesker med utviklingshemning
Tema og målsetting
Mange mennesker med utviklingshemning lider av overvekt, en del også av feilernæring og noen av underernæring. De har ofte et usunt kosthold, noe som for mange gir betydelige helseplager. Eksempler på slike plager er å orke lite, bli fort andpusten/kortpustet, hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft, diabetes, høyt blodtrykk, artrose med smerter i hofter og/eller knær ved bevegelse og til slutt ekstrem fedme.
Det er stort behov for hjelpemidler for å støtte særlig unge og unge voksne med utviklingshemning med sunne matvaner, vektreduksjon og med å forstå viktigheten av en lettere kropp for egen helse og også for andre livsaspekter som f.eks. inkludering, sosial aksept og ikke minst for muligheter for å få en jobb ordinære arbeidsplasser.
Pga. generelle lærevansker har personer med utviklingshemning større problemer enn andre med å skjønne sammenhengen mellom kosthold og helse. Selv om mange har lært om hva er sunt kosthold innebærer, har de pga. sin dårlige impulsstyring enda større problemer enn de fleste andre med å praktisere et sunt kosthold.
Det overordnede målet med prosjektet ‘Lettere kropp’ var å tilby ungdom og unge voksne med utviklingshemning et enkelt interaktivt verktøy for måltidsplanlegging, matkunnskap og -innkjøp samt nyttig hverdagsmosjon og effekter av fysisk aktivitet. Det konkrete målet var å bekjempe overvekt og slik bidra til bedre helse og økt livskvalitet.
Vår ambisjon var å oppnå målsettingen om lettere kropp gjennom en engasjerende e-læringsapplikasjon som er nyttig og enkel. Tilknyttet denne utviklet vi også et opplegg for støttepersoner for personlig oppfølging og kursvirksomhet i grupper.
Hele e-læringsressursen fins her (på https://letterekropp.no/). Opplegget for aktivisering og oppfølging samt kursmateriell for tjenesteytere, pårørende og andre støttepersoner fins under menyvalget ‘Til støttepersoner’.
En forenklet versjon fins her (https://letterekropp-enkel.no/).
Den direkte verdien for mennesker med utviklingshemning skal være en helsegevinst som følge av lavere kroppsvekt og redusert risiko for helseplager pga. overvekt. Den indirekte, men likevel svært viktige betydningen vil være inkludering og sosial aksept, andres holdninger til målgruppen og ikke minst overskudd til å delta i fritidsaktiviteter, herunder fysisk aktivitet (som igjen bidrar til bedre helse). E-læringsapplikasjonen ble testet ut i praksis av mennesker med utviklingshemning.
Prosjektets organisering
Prosjektet var et samarbeidsprosjekt mellom NFU (Norsk Forbund for Utviklingshemmede) og Karde AS.
Karde AS hadde prosjektledelsen, utarbeidet innholdet for e-læringsapplikasjonen og støttemateriellet, og fulgte opp uttestingen. NFU spredde informasjon om prosjektet og rekrutterte brukere til uttesting blant sine medlemmer.
Finansiering
Prosjektet ble finansiert med prosjektmidler fra Stiftelsen Dam (tidl. ExtraStiftelsen). Deltakerne i prosjektet la også ned en betydelig egeninnsats.
Utvalgte lenker
- Sluttrapport fra prosjektet Lettere kropp
- Avsluttende nyhetsbrev
- Prosjektbrosjyre
- E-læringsressursnen Lettere kropp med støttemateriell under menyvalget ‘Til støttepersoner’
- Lettere kropp. Fagkurs: Ernæring for voksne med sjeldne diagnoser og utviklingshemning. FRAMBU, 24.10. – 25.10.2019
- Nyhetsbrev fra prosjektet (april 2019)
- Støtte til vanlig arbeid og andre e-læringsressurser som verktøy for uavhengighet og selvstendig liv. InnArbeid-konferansen Arbeid for alle? Kristiansand, 22.5.2019.
- E-læring: Personlig hygiene, Lettere kropp, Støtte til vanlig arbeid, … Samarbeid om velferdsteknologi Agder, Arendal kulturhus 07. – 08. mars 2019. Prekonferanse torsdag 7. mars.
- Nye apper du kan bruke i jobben din (prosjektomtale i Fontene, november 2018)
- Kardes prosjekter for mennesker med utviklingshemning
- NFUs nettsted
Fagstoff
- Nasjonale faglige råd: Kapittel 1 Kostrådene. Helsedirektoratet.
- Nasjonale faglige råd: Kapittel 2 Inntak av næringsstoffer. Helsedirektoratet.
- Helsedirektoratets kostråd. Brosjyre.
- Kosthåndboken – veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Helsedirektoratet 2016.
- Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Helsedirektoratet. Rapport IS–2170.
- Kostverktøyet (St Olavs hospital)
- NAKUs kunnskapsbank om ernæring
- Marianne Nordstrøm og Svein Olav Kolset (red.) God mat for kropp og helse. Fagbokforlaget 2019.
- Anne Gro Innstrand og Sølvi Linde: Så godt! Lettlest kokebok. Universitetsforlaget, 2013.
- Matfilmer fra prosjektet ‘Kom og se – så godt!’ (Karde AS).
- E-læringskurs om kosthold og fysisk aktivitet for mennesker med utviklingshemning fra prosjektet ‘Mat og trivsel’.
- E-læringskurs om kosthold og fysisk aktivitet for omsorgspersoner for mennesker med utviklingshemning ‘Mat og trivsel’.
- Sigrun Hope, Marianne Nordstrøm, Kjetil Retterstøl, Per Ole Iversen og Svein Olav Kolset: Retten til et helsefremmende kosthold for personer med utviklingshemning. Tidsskrift for Den norske legeforening, 2018, (doi: 10.4045/tidsskr.17.0985).
- Stine Skorpen: Vi må jo få kose oss litt. Om motivasjon for en sunn livsstil hos voksne personer med utviklingshemning. Master i helsefremmende arbeid. Høgskolen i Sørøst-Norge, Fakultet for helsevitenskap. Februar/2017.
- Anne Gro Innstrand: Vektreduksjon og livsstilsendring. Lavkarbo på høygir. SOR Rapport 2-2015, s. 30-33.
- Utviklingshemmede spiser seg syke. Forskning.no, 2014.
- Thuva Dyve Furuseth. Psykisk utviklingshemming og overvekt. Akershus universitetssykehus, Avdeling voksenhabilitering.
- Marianne Nordstrøm: Obesity Lifestyle and Cardiovascular Risk in Down syndrome Prader-Willi syndrome and Williams syndrome. PhD Thesis. University of Oslo, 2015.
- Livsstil og livsstilsrelaterte helseutfordringer hos mennesker med utviklingshemming (Stiftelsen SOR).
- Matportalen: Informasjon om sunn og trygg mat fra offentlige myndigheter.
- Helsenorge.no
Artikler om læringsprofiler og pedagogiske prinsipper:
- Learning profile of a person with Down syndrome (Down Syndrome International)
- Down Syndrome Education International: Development and learning
- Mencap: Communicating with people with a learning disability.
Hefter fra prosjektet Pathways to adult education for people with intellectual disabilities, publisert av Inclusion Europe, med støtte fra EUs Lifelong Learning Programme (på engelsk):
- Training lifelong learning staff. Guidelines on training people to write documents that are easy to read and understand.
- Teaching can be easy. Recommendations for lifelong learning staff to make their courses accessible.
- Do not write for us without us. Involving people with intellectual disabilities in the writing of texts that are easy to read and understand.
- Information for all. European standards for making information easy to read and understand.
Sistnevnte hefte er oversatt til norsk og kan lastes ned fra NFUs nettsted:
- Informasjon for alle. Europeiske standarder for å lage informasjon som er lett å lese og forstå.
Kontakt
Prosjektleder Riitta Hellman
Mobil: 982 11 200